چرخه عمر باتری یا طول عمر…؟!

چرخه عمر باتری یا طول عمر…؟!

از نظر تئوری یک باتری قابل شارژ باید تا ابد دوام داشته باشد زیرا هر بار که آنرا 100%  شارژ میکنیم و باید به همان اندازه از آن انرژی دریافت کنیم در حالی که در عمل اینگونه نیست. هر باتری دارای طول عمر مشخصی است که در پایان طول عمر آن، باتری از کار می افتد و دیگر روشن نمیشود. ضرائب تاثیرگذار بر طول عمر باتری، زمان، دما و چزخ عمر آن می باشد. در اینجا میخواهیم توضیح دهیم که چگونه این ضرائب به خصوص چرخ عمر آن، بر عملکرد باتری تاثیرگذار است.
  • چرخ عمر باتری:

به هر دور شارژ و سپس دشارژ باتری یک چرخ عمر گفته میشود. چرخ عمر باتری ها میتواند در بین 500 الی 1200 دور کامل باشد که مدت زمان 18 ماه الی 3 سال برای باتری های رایج تخمین زده میشود. و اگر عمر باتری شما بیشتر از این مدت زمان یاد شده است، حتما شانس با شما یار بوده است! البته باتری ها با رسیدن به حداکثر چرخه عمر خود باتری به صورت ناگهانی از بین نمیروند و متوقف نمیشوند بلکه سریعتر شروع به خراب شدن میکنند و ظرفیت شارژ مجدد آنها کاهش می یابد. تا جایی که می بینید همواره در حال شارژ باتری خود هستید. از طرفی نیز شارژ باتری باعث گرم شدن آن میشود به طوری که در باتری های که در اواخر دوره چرخ عمر خود هستند، به شارژ های مکرر بیشتری نیاز پیدا میکنند و همین امر منجر به افزیش دمای باتری شده و سرعت خرابی باتری را دو چندان میکند. شما میتوانید با انتخاب شارژر مناسب باتری (یا نحوه صحیح شارژ باتری) از این موارد جلوگیری به عمل آورید.با انتخاب شارژر مناسب باتری و روش صحیح شارژ باتری بین 700-1000 چرخ عمر بیشتر از چرخ عمر تخمینی باتری خود داشته باشید.
  • زمان دشمن باتری!

    جریان زندگی متوقف نمیشود! این مورد برای باتری ها هم صدق میکند. شما چه از باتریها استفاده کنید چه نکنید باتری ها با گذشت زمان رو به خرابی میروند تا در نهایت کاملا از بین بروند که این مورد به ضرائب مختلفی مانند افزایش مقاومت داخلی، کاهش سطح الکترولیت، کریستالیزاسیون الکترودها و … بستگی دارد. اثر زمان توسط آرهنیوس توصیف شد و پس از آن توسط طراحان باتری به منظور تخمین طول عمر باتری به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

 

  • اثرات دما

    دما به صورت همزمان بر عملکرد و چرخه عمر باتری موثر است. قانون آرهنیوس علاوه بر این توضیح میدهد که چگونه افزایش دما منجر به افزایش سرعت واکنش شیمیایی میشود. بنابراین شما چه از باتری خود استفاده کنید یا نکنید، افزایش دما به معنای افزایش واکنش ها و افزایش نرخ دشارژ باتری خواهد بود.
یک باتری شارژپذیر قبل آنکه کاملا بلااستفاده شود دارای یک طول عمر مشخصی است. شما میتوانید با نگهداری مناسب و استفاده منظم و صحیح، این عمر را بهبود ببخشید.